Steeds meer partijen in de gemeenteraad zijn voorstander van betaald parkeren op zondag, zo bleek afgelopen week. Dat is op zichzelf positief want dat geeft niet alleen financiële ruimte maar ook ruimte voor creativiteit en mogelijkheden voor een betere naleving van de openbare orde en veiligheid.
Allereerst kan het huidige parkeerbeleid als waardeloos worden betiteld. Het niet-heffen van parkeergelden heeft als vervelende consequentie dat men doordeweeks tot 22.00u ’s avonds geld in een parkeerautomaat moet gooien. Dat is uitermate vervelend. Niet alleen voor de doorsnee autogebruiker, maar vooral voor medewerkers van thuiszorgorganisaties. Wie de thuiszorgpraktijk een beetje kent, weet dat het voor deze hulpverleners niet meevalt om in de buurt van hun cliënten hun auto te parkeren, zo er al voldoende parkeergelegenheid is. Bovendien is het oneerlijk om inwoners van Katwijk extra te laten betalen voor symboolpolitiek. De meeste mensen die Katwijk op zondag bezoeken zijn blij verrast dat men niet hoeft te betalen, maar als men wél had moeten betalen zou men dat niet erg hebben gevonden. Althans, dat is mijn ervaring met bezoekers en toeristen.
Het invoeren van betaald parkeren op zondag heeft meerdere voordelen. Niet alleen zorgt dit voor extra inkomsten, waarbij zelfs nog een voordelig zondagtarief kan worden gehanteerd. Het draagt tevens bij aan de openbare orde en veiligheid, mits het betaald parkeren al ’s ochtends ingaat én sprake is van serieuze handhaving. Dit kan zomaar leiden tot meer bewustwording bij kerkgangers, die daardoor de voorkeur (gaan) geven aan fietsen of lopen. Het lijkt me een duurzame ontwikkeling. Bovendien betalen burgers belasting voor zeven dagen per week openbare orde en handhaving, die op iedereen van toepassing is.
Een ander voordeel is dat de gemeente een beetje kan ‘spelen’ met de extra inkomsten uit het betaald parkeren. Onze gemeente kent geen koopzondag, dus winkelcentra zoals Zeezijde ondervinden geen voordeel van het gratis parkeren op zondag. Met het invoeren van het betaald parkeren op zondag kun je er als gemeente ook voor kiezen om op zaterdagen minder of geen parkeergeld te heffen. Op die manier wordt ‘winkelen aan zee’ gestimuleerd waarmee je jezelf als kustgemeente kunt onderscheiden. Dit lijkt me een nuttige economische prikkel waarmee in de eerste plaats winkelcentrum Zeezijde haar voordeel kan doen. Niet in de laatste plaats kan het doordeweeks betaald parkeren tot 22.00u. worden afgeschaft.
Met het invoeren van betaald parkeren op zondag kun je dus mogelijkheden creëren voor een betere openbare orde en veiligheid, extra economische prikkels én extra inkomsten, zelfs met een zondagvriendelijk-parkeertarief. Omwille van de gemeenteportemonnee, de lokale economie en de openbare orde en veiligheid is het verstandig om het parkeerbeleid uit de huidige parkeerstand te halen.







